Logopeda

Logopedia w życiu codziennym

Opóźniony rozwój mowy

Dzień dobry drogie dzieci,

LOGOPEDIA X TYDZIEŃ 

Witam Was serdecznie,

 

Zaczynamy od ćwiczeń z żabką,

 

następnie proponuje Wam:

 

zabawy logopedyczne

 

sekwencje ruchowe

 

karty pracy "Nadchodzi wiosna"

 

karty pracy do utrwalania prawidłowej wymowy ćwiczonej głoski:

 

głoska k

 

głoska g

 

głoska z

 

głoska c

 

głoska cz

 

głoska ż

 

głoska ź

 

głoska ć

 

głoska r

 

głoska f

 

głoska l

 

karta pracy okulary na DZIEŃ MAMY

 

rebus fonetyczny

 

ZABAWY LOGOPEDYCZNE ROZWIJAJĄCE SŁOWNICTWO I UMIEJĘTNOŚCI KOMUNIKACYJNE

 

Pozdrawiam,

Marzena Molenda

LOGOPEDIA - IX TYDZIEŃ 

Na początek wysłuchajcie bajkę "Trzy łosie"

 

ćwiczenia oddechowe

 

15 maja obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Rodziny, poniżej kilka kart pracy związanych z tym dniem.

15 maja Międzynarodowy Dzień Rodziny

 

Karty pracy do utrwalania prawidłowej wymowy ćwiczonej głoski:

 

głoska s

 

głoska ś

 

głoska k

 

głoska r

 

głoska l

 

głoska w

 

głoska f

 

głoska sz

 

 

Odgłosy. Ćwiczenia słuchu fonemowego

 

https://www.instytutlogopedyczny.pl/gabinet/skarbnica-wiedzy/cwiczenia-logopedyczne.html

 

Pozdrawiam

Marzena Molenda

 

LOGOPEDIA - VIII TYDZIEŃ 

Witajcie drogie dzieci,

 

W tym tygodniu proponuje następujące ćwiczenia:

 

gimnastyka buzi i języka

 

rozpoznawanie dźwięków

 

różnicowanie głosek w-f

 

głoski s,c,z,dz

głoska sz

 

różnicowanie głosek s-sz

 

różnicowanie głosek c-cz

 

głoska k

 

głoska ś

 

głoska l

 

głoska r

 

labirynt

 

ćwiczenia słuchu fonematycznego

 

zabawy logopedyczne dla najmłodszych

 

ćwiczenia rozwijające zasób słownictwa

 

ćwiczenie dla starszaków: dopasuj zdanie do obrazka

 

Pozdrawiam

Marzena Molenda

 

 

 

 LOGOPEDIA - VII TYDZIEŃ

Witajcie drogie dzieci,

 

Na początek zagadka dla Was:

 

Kto pracuje w hełmie, pnie się po drabinie,
kiedy syczy ogie
ń i gdy woda płynie”

 

Spróbujcie narysować rozwiązanie zagadki do zeszytów z logopedii

 

W związku z tym, że dzisiaj 4 maja obchodzimy Międzynarodowy Dzień Strażaka proponuję Wam kilka „strażackich” ćwiczeń:

 

 

ćwiczenia oddechowe Dzień Strażaka - pomóż strażakowi ugasić

pożar.💦🔥 Za pomocą słomki ułóż strumień wody od węża strażackiego do ognia.

 

labirynt Dzień Strażaka

 

 

ćwiczenia lewopółkulowe Dzień Strażaka

 

układanka

 

 

Karty pracy dla utrwalania prawidłowej wymowy

ćwiczonej głoski:

 

 

głoska sz

 

głoska cz

 

głoska k

 

głoska s

 

głoska z

 

głoska f

 

głoska r

 

głoska ś

znajdźżnicę- ćwiczenia percepcji wzrokowej

 

 

Dla starszaków proponuję rozwiązanie krzyżówki oraz wysłuchanie piosenki.

 

P.S. Jeżeli mają Państwo jakieś pytania, albo potrzebują dodatkowych kart pracy proszę pisać

na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Pozdrawiam

Marzena Molenda

 

 

 LOGOPEDIA - VI TYDZIEŃ

 

Dzień dobry moi drodzy,

 

Przesyłam ćwiczenia na ten tydzień

 

Wiosenne ćwiczenia oddechowe

 

Gimnastyka buzi i języka

 

Karty pracy do utrwalania danej głoski (w razie braku wydruku proszę o przepisanie wyrazów do zeszytu z logopedii)

 

szereg szumiący

 

szereg syczący

 

szereg ciszący

 

głoska k

 

głoska r

 

głoski w, f

 

głoska l

 

Karta pracy dla starszaków: rebusy fonetyczne

 

GRY LOGOPEDYCZNE

 

 

Pamiętajcie! Ćwiczymy kilka minut dziennie

 

Pozdrawiam

Marzena Molenda

 LOGOPEDIA - V TYDZIEŃ

Witam serdecznie,

 

W tym tygodniu proponuję:

 

Ćwiczenia oddechowe: https://www.youtube.com/watch?v=cZH3pg7moCQ&fbclid=IwAR1p83I7o39PLN2zPNkTlmQHABd_AV8Eg8uFQBlX9W5mtw7fgDQhXYoeNtw

 

Ćwiczenia języka, podniebienia miękkiego i warg:

https://drive.google.com/file/d/12LTlyFeCQAijx9Hli9TGvWivQwAYJaZ1/view

 

Karty pracy do utrwalania danej głoski.

Drukujemy lub rysujemy sylwetkę tęczy.

Drukujemy koła na kolorowym lub białym papierze (w razie braku wydruku dziecko może narysować obrazek).

Zadaniem dziecka jest pokolorowanie kół w 3-4 kolorach (jeżeli są wydrukowane

na białym papierze), wycięcie (dla młodszych robi to rodzic), nazwanie ilustracji i wklejenie w pasy tęczy. Tęczę również można wcześniej wyciąć.

 

 

SYLWETKA TĘCZY

https://drive.google.com/open?id=1uETdzktFjrRxYMZjrnYL3NctIaR52lkx

 

głoska sz https://drive.google.com/file/d/1NAUJbiqy-DpoAQj47-OwGPkdGOS0r5yV/view

 

głoska cz https://drive.google.com/file/d/1kPvijZ1fFe-C1BJut_FPLulbwd9TN0xe/view

 

głoska ż https://drive.google.com/file/d/1yYLp7xyMv3MY8PM1sXfh4fFSb_4edA8B/view

 

głoska s https://drive.google.com/file/d/1GSTtx1W8QGFXoUioSUwyr_z_s5Km2sWJ/view

 

głoska c https://drive.google.com/file/d/1rOA_-pYtuVXSWBqiBYUY7S0-SEKSRwC2/view

 

głoska z https://drive.google.com/file/d/1njkXenlRIWVuyXPDTI1sMBFlIQGOSclZ/view

 

głoska k https://drive.google.com/file/d/1jLMB6htz1-iRDXpkQPSHmQtTnP3S1jAg/view

 

głoska ś https://drive.google.com/file/d/1G2oSaz3Rb-vp45p1xpi96jH2rVUwBVoD/view

 

głoska ź https://drive.google.com/file/d/1-Jp9nDVAPfM9c4jXlkZBtdrxUaj6mGyW/view

 

głoska l https://drive.google.com/open?id=1FKPl0JxnKgApIv68jbC5BzW-To7YFxxD

 

głoska r https://drive.google.com/file/d/1woGg_XjYBMBj2bLcPOfeCUAqOgnENTBW/view

 

głoska w https://drive.google.com/file/d/1SEIQfEF7pqma5mh32dil1gEvQvPYaXGw/view

 

głoska p https://drive.google.com/file/d/1nvKuvYazwZ9Ump0Azv6mH64BV6lSpcty/view

 

Dla starszaków polecam zabawę

https://instytutlogopedyczny.pl/gabinet/skarbnica-wiedzy/wierszyki-i-lamance.html

oraz

rebusy fonetyczne

 

P.S. Wszystkie prace wklejamy do zeszytów z logopedii

 

Pozdrawiam

Marzena Molenda

 

 

LOGOPEDIA - IV TYDZIEŃ

Witam Was po świątecznej przerwie:)
 
Zapraszam do ćwiczeń.
Gimnastyka buzi i języka, ćwiczenia oddechowe
https://drive.google.com/file/d/1Z-sfJBUXJe0eW9IGCBMdCRKDpFa-kuGi/view
 

LOGOPEDIA - III TYDZIEŃ

 

Witam Was moi drodzy w trzecim tygodniu zdalnego nauczania :)

 

Posłuchajcie piosenki „Domisiowa logopedia” https://www.youtube.com/watch?v=jETPQqVSbPs

 

https://drive.google.com/open?id=1jm6J3jW3XVcWF6z-sBQyCJarM2B4PF27&fbclid=IwAR29bD99OqNrjdnUV9l7uxGK2yyPVpyKGNH-jj9ySKXE_JYOefCfasnMC74

 

Gimnastyka buzi i języka:

 

Wybieramy link do ćwiczonej przez dziecko głoski

głoska sz

https://www.youtube.com/watch?v=yfCB8APoeBo&t=61s

 

głoska cz

https://www.youtube.com/watch?v=gCyXm4WpE_w

 

głoskę ż

https://www.youtube.com/watch?v=CvyPzzg-NUA

 

głoska r

https://www.youtube.com/watch?v=EDraMiZB8GI

 

głoska s

https://www.youtube.com/watch?v=3yJ25quNYo0

 

głoska k

https://www.youtube.com/watch?v=O0MpLFOeYvc

 

głoska ś

https://www.youtube.com/watch?v=IEI1MRunXNk

 

głoska l

https://www.youtube.com/watch?v=ous0j0xpmME

 

głoska w

https://www.logotorpeda.com/wady-wymowy/gdzie-wujek-ma-wasy-cwiczymy-gloske-w/

 

rozwijanie mowy (ćwiczenie dla 3 latków) Materiał zawiera pięć kart. Na pierwszej znajdują się podpisane zdaniami obrazki ilustrujące postaci i ich ulubione przedmioty, na drugiej te same obrazki podpisane są zdaniami do uzupełnienia rzeczownikami. Na trzeciej karcie znajdują się ilustracje przedmiotów. Na dwóch ostatnich kartach znajdują się różne kombinacje podpisów. Do ćwiczeń możemy użyć dowolnej kombinacji kart. 

 

 

Zachęcam do wykonania zadania wszystkie dzieci i wklejenie pracy do zeszytu z logopedii:

Zadania dla dziecka:

1. Przyjrzyj się pisankom. Czy wszystkie są takie same?

2. Opisz wygląd pisanek.

3. Czy widzisz pary identycznych pisanek. Połącz je w pary, a następnie wypowiedz poprawnie wyraz (wymyślamy wyraz z ćwiczoną głoską)

4. Pokoloruj pary w taki sam sposób.

pisanki

 

Ciekawostki logopedyczne: https://instytutlogopedyczny.pl/gabinet/skarbnica-wiedzy/czy-wiesz-ze.html

 

LOGOPEDIA - II TYDZIEŃ 

Witam serdecznie wszystkich rodziców i dzieci w drugim tygodniu zdalnego nauczania.

 

W tym tygodniu proponuję przeczytanie dzieciom opowiadania logopedycznego, podczas którego dzieci mogą ćwiczyć język i buzię, czyli swój aparat mowy.

 

Języczek wędrowniczek” Dziecko ma przed sobą lusterko.

Czytamy opowiadanie i pokazujemy ruchy języka – a dziecko naśladuje nas.

 

Język wybrał się na wycieczkę do lasu. Pojechał tam na koniku (kląskanie językiem – naśladowanie konia). Na łące zatrzymał konia (prr). Następnie rozejrzał się dookoła (język ruchem okrężnym oblizuje wargi: górną i dolną). Potem wszedł do lasu (język chowamy w głąb jamy ustnej). Przeszedł las wzdłuż (język przesuwamy po podniebieniu w stronę jamy gardłowej) i wszerz (przesuwamy językiem za zębami górnymi i dolnymi). A wtedy przedarł się przez gęstwinę krzewów i drzew (język przeciskamy przez zaciśnięte zęby). Zauważył, że zrobiło się ciemno. Rozejrzał się w prawo i w lewo, spojrzał w górę i w dół (język przesuwamy z jednego kącika ust do drugiego – od ucha do ucha, potem sięgamy nim nosa i brody – ćwiczenie powtórzyć kilka razy). Wsiadł na konia i pojechał do domu (klaskanie językiem).

 

Poniżej link do pobrania gry Chińczyk -gimnastyka buzi (jeżeli mają Państwo możliwość wydruku).

https://drive.google.com/file/d/1d8IZNBhA1JRoIPi5GwOG6369W7Uh0Gwu/view?usp=sharing

 

https://www.youtube.com/watch?v=zA85oayoC2Q ćwiczenia oddechowe ( zachęcam do tworzenia i wykonania ćwiczeń)

 

Wierszyki do utrwalania prawidłowej wymowy ćwiczonej głoski (dziecko powtarza za dorosłym). Proszę, żeby dziecko wykonało ilustrację do ćwiczonego wierszyka (do zeszytu z logopedii).

 

Szara myszka” głoska sz

Szara myszka w szafie mieszka

a na imię ma Agnieszka.

Ma w szufladzie trzy koszule,

kapelusze, szelki, sznurek.

Grywa w szachy, pisze wiersze,

tuszem robi szlaczki pierwsze.

Chętnie szynkę je i groszek,

kaszę, gulasz, gruszek koszyk.

 

Żółwik” głoska ż

Bożenka mała żółwika miała. Ten żółwik rzadki wciąż wąchał kwiatki. Różowe róże, żonkile duże, lewkonie żółte, fiołki, piwonie.

 

Kubeczek” głoska cz

Mój kubeczek z kaczorem

chętnie trzymam wieczorem.

W nim czekolada czy mleczko,

a potem czyste łóżeczko...

 

"Pan Sum" głoska s

Mówi nurek do suma: „Sumie!

Co pan sum umie, tak w sumie?”

A sum nic- wąsem machnął i wodę dalej sunie.

Woła nurek do suma: „Panie Sumie!

Nic a nic pan nie umie, tak w sumie?”

A sum nic- tylko sunie i sunie...

Bo słów ludzkich nie rozumie.

Tylko sunie.

 

Ola” głoska l

Idzie Ola na pole,

a tam widzi fasolę,

za fasolą cebulę,

za cebulą dwa ule.

 

Bolek i Lolek” głoska l

Kto lubi lody?
– Bolek i Lolek!
Kto chce do wody?
– Bolek i Lolek!
Kto strzela gole?
– Bolek i Lolek!
Kto pilny jest w
szkole?
– Bolek i Lolek!
Lubię oglądać Bolka i Lolka
chociaż ze śmiechu łapie mnie kolka.

Foka”głoska f

Siedzi foka na fotelu, trzyma płetwę w swym portfelu.

Ma tam fotki, autografy i telefon do żyrafy.

Trąbki Rysia” głoska r

Rysio cztery trąbki ma i na każdej pięknie gra.

Na pierwszej gra: tra, tra, tra.

Na drugiej gra: tru, tru, tra.

Na trzeciej gra: tre, tre, tra.

Na czwartej gra: try, try, tra.

Rysio brata Jurka ma, razem z bratem gromko gra: tra, tre, tra,

tra, tru, tra,

tre, tro, tra

tra, try, tra.

Rysio cztery siostry ma, każda sama pięknie gra.

Marta gra: tru, tro, tra,

Renia gra: tre, try, tra, Irka gra: try, tro, tra,

Krysia gra: tru, tre, tra.

Gdy rodzeństwo razem gra słychać gromkie: tram – tarara

trem – tarara

trym – tarara

trum – tarara

trom – tarara.

 

Głodny ślimak” głoska ś

Pod jesionem ślimak śpi.

O czym głodny ślimak śni?

O cieście z wiśniami?

O plackach z czereśniami?

O kanapkach? O śledziku?

O świeżutkim naleśniku?

O powidłach śliwkowych?

Nie! O pysznych lodach śmietankowych!

 

Kran” głoska k

Myła ręce jakaś gapa, kap, kap, kap.

Poszła, a kran dalej kapał, kap, kap, kap.

Wczoraj kapał i dziś kapie: kap, kap, kap.

I źle myśli o tej gapie, kap, kap, kap!

To przez gapę kran ma katar, kap, kap, kap.

Taki katar to jest strata! Kap, kap, kap.

Bo te krople- to są grosze,

kap, kap, kap.

Grosz za groszem z wodą poszedł,

kap, kap, kap.

Co tu robić?

Gapa nie wie, kap, kap, kap.

A więc my powiemy gapie: “Dokręć kran!”

O, już nie kapie!

 

Bobasek i piasek” głoski p,b

Raz po piasku biegł bobasek.

Po co bobas biegł? Po piasek!

- Z tego piasku – wołał w pędzie - dla bobasków ciasto będzie!

Bobas rad po piasku biegł, potem z piasku bułki piekł, bułki, chleb i pyszne babki – wszystko z tej piaskowej papki.

Kiedy skończył, kładł na półki babki z papki, z papki bułki i z kumplami jadł do spółki

 

 

 

Zachęcam do ćwiczeń kilka minut dziennie!:)

Pozdrawiam i życzę zdrówka

Marzena Molenda

 

 

LOGOPEDIA - I TYDZIEŃ 

Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne przy wymowie głosek:

 

 

Karta pracy do ćwiczeń oddechowych. Można wydrukować lub samemu wykonać rysunek. Dziecko ma za zadanie przenieść kolorowe kółka w miejsce białych kropek na skrzydłach motyla za pomocą słomki (zasysając papierowe kołka). Kółka można umieszczać na podstawie wzorów lub dowolnie.